Припрема деце за полазак у школу

Текст за родитеље предшколаца

Припрема деце за полазак у школу

Полазак у први разред веома је важан догађај у детињству сваког детета, али и сваког родитеља. То је огромна промена у односу на досадашњи живот за све чланове породице. Подразумева две значајне ствари: спремност детета да прихвати обавезе које школа доноси, али и спремност родитеља да пружи адекватну подршку када је неопходна.

Нека општа припрема може се условно сврстати у две сфере: психолошко – емоционална припрема и образовна припрема.

Психолошко емоционална припрема подразумева, у првом реду – развијање позитивног односа према школи. Дете не треба да крене у школу са уверењем да школа служи да „поправља“ неваљалу децу (томе често доприносе родитељи када говоре деци „видећеш ти кад пођеш у школу, тамо ће те средити“). Код детета треба развијати љубав према школи, према читању, књизи, похвалити дете да је сада велико па зато креће у школу итд. Разговор у кући о школи, учитељици, шетња до школе, игра у школском дворишту, разговор са блиском децом која већ иду у школу, то су све активности које могу помоћи да се изгради позитиван однос према школи. Такође је веома битно код детета неговати самосталност и правилан однос према раду. Дете треба пустити да буде самостално кад год је могуће и да има обавезе у кући у оквиру својих могућности, јер је то сјајан пут за развијање радних навика, које су потребне како у школи, тако и генерално у животу. Важно је да зна да спакује самостално школску торбу, да користи оловке и остали прибор, да извади свеске и књиге за одређени час, да се обуче, завеже пертле итд., иако ће увек учитељ бити ту да пружи помоћ ако затреба. У односу на ранији период игра ће у већем обиму сада бити замењена озбиљнијим учењем и радом, али треба да подржите дете у игри кад год је у прилици, јер је она и даље један од најзначајнијих начина учења и стицања искуства.

Образовна припрема се односи на развијање радних навика и стицање одређеног обима (пред)знања. Дете треба од старта навикавати да увек учи на истом месту, направити му „кутак за учење,“ где ће моћи да црта, пише, боји, игра се пластелином, али и да учи увек у приближно исто време, односно у одређено доба дана. Ако дете самостално покаже интерес за читање и писање, треба му то омогућити, али мишљења смо да дете не треба „на силу“ учити да чита и пише пре школе, јер то може да изазове само контраефекат и отпор према институцији школе и учитељу. Такође је учитељима лакше да науче децу да читају и пишу и кад ништа о томе не знају, него да исправљају погрешне поступке родитеља у учењу читања / писања. Активности које можете радити кроз игру, а које су одличан начин да припремите Ваше дете за полазак у први разред су:

*на слово, на слово..

*мање – веће (упоређивање)

*сабирање кроз игру (пасуљ, лешници, гранчице)

*низање макарона, сецкање папира, лепљење..

*читање причица и песмица (богаћење речника)

Посматрајте своје дете, следите његова интересовања, жеље и таленте. Ако Ваше дете пише левом руком, немојте га присиљавати да пише десном руком. Деци је потребно неко време да се прилагоде на нову средину, обавезе и нови ритам живота и зато је веома значајно да буду добро припремљена. Важно је да од почетка прихвате школу као место где их чекају нови другари и нова знања.

Још неколико практичних савета:

ü  Почните да разговарате са дететом о школи неколико месеци пре него што у њу крене. Детету на јасан и конкретан начин објасните шта га чека у школи (седење у клупи, концентрација на неку активност, дисциплина, обавезе које треба да обавља, домаћи задаци, али и да ће стећи многе нове другаре и усвојити многа корисна знања)

ü  На време и постепено прилагодите ритам спавања и обавеза оном који ће имати када крене у школу.

ü  Изградите самосталност код детета – научите га да самостално везује пертле, да се обуче, да иде само у тоалет, да одржава хигијену, да самостално држи оловку, да зарезује бојице итд.

ü  Заједно са дететом припремите ствари за школу – ако је могуће, нека само одабере торбу за школу, бојице, свеске – тако ће имати утисак боље контроле непознате ситуације

ü  Одведите дете да види школу, учионицу, испричајте детету шта се ту ради без застрашивања и претераног улепшавања. Јако је важно да пред дететом изражавате позитивне ставове о школи, а да своје дилеме и страхове не показујете.

ü  Подстичите дете да правилно изговара гласове, да се јасно изражава, да самостално прича

ü  Оставите малишану довољно простора за игру – јер поласком у школу игра се НЕ искључује.

ü  Подстичите дете да буде поносно што креће у први разред.

Драги родитељи, надам се да вам је овај текст био од користи. Уколико имате било каквих недоумица, пишите слободно на мејл адресу:

Ивана Милић, педагог

  • kanacademy
  • phet
  • mozaweb
  • britanica
  • nacgeografy
  • nacgeosrb
  • zvrk
  • danpodan